Tuesday, February 23, 2010

きょうの レッスン は?



今日のレッスン Today's lesson

今日kyou
 no ニュースnyuusu ni よるyoru to , 18  sai からkara 54  sai no 男性dansei no hi 雇用koyou sha wa なんとnanto 20  %  o 占めshime te いるiru そうsou ですdesu . これkore ha とてもtotemo 恐ろしいosoroshii 数字suuji ですdesu ne . 


According to  today's news what said there are 20% male were unemployed between age 18~54. It's a terrible number!


Today we will learn how to say『 need a job 』in Japanese.


①わたし  は しごと   が ほしいです。I want a job.
 watashi wa shigoto ga hoshiidesu.


☆ ほしい  is an adjective, so use ~~~desu.  sentence   ×~~~masu.


②わたし は   りれきしょ かきます。I am going to write a resume.
 watashi wa rirekisho     o  kakimashita.



③わたしりれきしょを だします。I am going to send a resume.
 watashi wa rirekisho o dashimasu.


☆also, you can say:
①+② わたしは りれきしょをかいて、だします。
                I am going to write a resume then send it.


かいて:  かく(dictionary form)→かきます(masu form)→かいて(te form)



④こようぬしが    わたしのりれきしょみます。The employer is going to look at my resume.
 koyounushi ga  watashi no rirekisho  o  mimasu.


⑤わたしきんようびめんせつ    を うけました。I had a job interview on Friday.
 watashi wa kinyoubi ni mennsestu o ukemashita.


⑥しゃちょうわたし に   でんわ  を   くれました。The (company )president made a phone call to me.
  shachou wa watashi ni  dennwa o kuremashita.



⑦さいようきまりました!I got the job!
  saiyou ga kimarimashita!


Notice:take a look at  the particles above and how to use them.









No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.